ابزار وبمستر

تاريخ : جمعه 5 آذر1389 | 12:31 | نویسنده : مهدی

پیست های کوتاه

هر پیستی که در فضای باز باشد و طول آن کمتر از 1500 متر باشد. میانگین طول و درازای  پیست های مهم مسابقه کارتینگ در حدود 1100 متر تا 1200 متر با عرض 7 تا 9 متر می باشد. به طور معمول پیست هایی که برای مسابقات کارتینگ طراحی شده اند دارای پیچ های چپ و راست می باشند که شباهت به مسیرهای رفت و برگشتی جاده ای دارند. هم کارت های دارای گیربکس و بدون گیبکس می توانند در این نوع پیست ها به مسابقات سرعت بپردازند.

پیست های بلند

پیست های بلند برای پیست های فضای باز تعریف شده اند که بیش از 1500 متر طول داشته باشند. این نوع پیست ها به طور اختصاصی  برای مسابقات موتور ریس (سرعت) و کارت های دارای گیربکس استفاده می شوند و کارت های بدون گیربکس نمی توانند در این پیست ها به دلیل سرعت بالای مورد نیاز به مسابقه بپردازند. در مسابقاتی که س و- پ ر کارت ها به مسابقه می پردازند گاهی به سرعتی بیش از 250 کیلومتر بر ساعت نیز دست پیدا می کنند.

سو-پر کارت (Superkart)  : به کارت های گفته می شود که حداقا 250 سی سی حجم موتور داشته باشند و از گیربکس بهره مند هستند. این کارت ها درای سریعترین شاخه بندی در مسابقات کارت می باشند که در پیست های اتومبیل رانی به طور معمول لپ (دور) Lap   را از پیشرفته ترین و گرانترین ماشین های مسابقه به پایان می رسانند. در بعضی از کلاس و دسته بندی مسابقات انگلیس و استرالیا کارت های که گیربکس دار هستند و 125 سی سی حجم موتر نیز دارند در این دسته جای می گیرند.(در پستی مستقل به معرفی کامل مشخصات این نوع کارت ها خواهم پرداخت)

پیست های در فضای بسته

این نوع پیست ها معمولا برای مسابقات غیر رسمی و مهم در فضای بسته بکار می روند که در بعضی موارد با ترکیبی از بخش کوتاهی فضای باز به آن به جذابیت آن افزوده می شود. در این نوع پیست ها معمولا از کارت های مخصوص به آن یا کارت های کوچک که حجمی بین 22.5 سی سی تا 85 سی سی دارند، استفاده می شود که از لحاظ اقتصادی از کارت های تمام سرعت اقتصادی می باشد. در اروپا پیست ها فضای بسته معمولا برای آموزش استفاده می شود که البته برای تمرین مسابقات نیز از آن ها استفاده می شود. این پیست ها چون از اهمیت خاصی برخوردار نمی باشد استاندارد خاصی در زمینه طراحی پیچ ها و مسافت و فاصله خطی هر دور مطرح نمی باشد.



تاريخ : دوشنبه 8 تیر1388 | 17:32 | نویسنده : مهدی
                                                      

1.کامبیز رضایی 16:58.51 (kambiz rezaei)

2- مهرشاد نوری 16:59.13 ( Mehrshad Noori)

3.حسن درگاهی 17:06.13 (Hassan Dargahi)

4.پویان خسروی 17:09.95 (Pooyan Khosravi)

5.زهیر اویسی 17:17.80 (Zoheir Oveisi)

6.میلاد توپی 17:21.61 (Milad Toopi)

7.مهدیار شعبانلو 17:24.89 (Mahdyar Shabanlou)

8.محمد رضا نوروزی 17:25.39 (Mohammad Reza Nouroozi )

9.امیر رضا دبیری 17:39.89 (Amir Reza Dabiri )

چهارمین دوره رقابتهاي قهرمان كشوري كارتينگ جمعه دوازدهم تیر ماه با شركت 11 ورزشكار در پيست مجموعه ورزشي آزادي تهران برگزار شد كه در پايان :
حسن درگاهی در مكان اول ايستاد.
زهیر اویسی در مكان دوم ايستاد.
و پویان خسروی در جايگاه سوم قرار گرفت .



تاريخ : جمعه 5 تیر1388 | 4:21 | نویسنده : مهدی

مشخصات پيست سرعت مسابقات كارتينگ بر اساس قوانين فدراسيون جهاني كارتينگ CIK-FIA 

 

طول : حداقل يك كيلومتر و حداكثر ۱.۷ كيلومتر براي كارتينگهاي  بدون گيربكس موتور ريدولو (REED VALVE) با گواهينامه  كلاس B . تصویر فوق نقشه پیست کارتینگ را نمایش میدهد.

عرض : حداقل ۸ متر و حداكثر ۱۳ متر.

طول مسير مستقيم بدون هيچ پيچ و تغيير مسيشر حداقل ۱۵۰ متر.

فاصله خط استارت تا اولين پيچ (پيچ به معناي تغيير مسير حداقل  ۴۵ درجه) بايد ۸۰ متر باشد.

تعداد شركت‌كنندگان (۵۱) نفر براي تمرين (۳۴) نفر براي مسابقات فينال عرض پيچ اول بعد از خط

استارت بايد بين ۱۰ تا ۱۲ متر باشد.تصویر زیر پیچ های پیست کارتینگ روباز را نمایش میدهد.

حداقل فاصله بين ۲ مسير پيست بايد ۱۰ متر باشد ولي بهتر است  تا ۱۵ متر نيز افزايش پيدا كند براي امنيت بيشتر.



تاريخ : جمعه 5 تیر1388 | 3:53 | نویسنده : مهدی

كميته كارتينگ بعنوان ضابط اجرايي در ايران شناخته شده كه رسماً توسط فدراسيون اتومبيلراني ايران شناخته شده است.

كليه رانندگاني كه در قهرماني اتومبيلراني ايران شركت مي كنند بايد داراي گواهينامه رسمي از فدراسيون ايران باشد.

كليه مسابقه دهندگان براي كلاسهاي بزرگسال مي بايد ۱۵ سال داشته باشند.

قهرماني اتومبيلراني ايران در دوره اي بين ارديبهشت ماه تا اواسط اسفند ماه برگزار مي شود.

مسابقات ليگ قهرماني كارتينگ ايران حداقل از ۵ مسابقه و ۱۲ مرحله تشكيل مي گردد.

در صورت ابطال مسابقه بخاطر شرايط آب و هواي نا مساعد يا به هر علتي كه كميته اتومبيلراني تصميم گيري نموده تاريخ جديدي توسط كميته تنظيم و جايگزين تاريخ ابطال شده مي گردد.

مسابقات رسمي قهرماني كارتينگ ايران فقط در مسيرهاي تائيد شده توسط كميته كارتينگ انجام مي گيرد.

مسير هاي جديد در خواست شده براي مسابقات رسمي كارتينگ ايران بايد حداقل يك ماه قبل از سازمان دهي مسابقات مورد تائيد كميته قرار گيرد.

براي امتيازات قهرماني در مرحله از اولين موقعيت بر اساس مقياس هاي زير جايزه در نظر گرفته مي شود:۱۲۱، ۱۰۰، ۸۱، ۶۴، ۴۹، ۳۶، ۲۵، ۱۶، ۹، ۴، ۱.

ارزيابيها در جدول شروع اولين دوره مسابقات بر اساس بهترين دوره زماني هر راننده پس از حداقل يك دوره چهار مرحله اي انجام مي گيرد. در طول مراحل ارزيابي فقط دو مسابقه دهنده مي تواند در مسير مسابقه حركت كند. براي مسابقه اي كه از چند مرحله تشكيل شده جدول N مبتني بر نتايج N–۱ مي باشد.

هر راننده اي كه مورد اريابي قرار نمي گيرد بايد از آخرين موقعيت جدول شروع كند. در صورتيكه بيش از يك راننده در ارزيابي شركت نكند آنها مجاز خواهند بود كه درمسابقه شركت كنند اما در جدول پس از مسابقه دهندگان ارزيابي شده ( بر اساس موقعيتهاي قهرماني) قرار داده مي شوند.

هر راننده اي كه مقررات فني را رعايت نكند بلافاصله از مسابقه مربوطه اخراج و امتيازهاي آن ابطال خواهد شد.

جايگاه قهرماني بايد رسماً توسط كميته كارتينگ پس از مسابقه منتشر گردد. جايگاهها بنابر در خواست توسط كميته كارتينگ بايد براي هر مسابقه دهنده اي قابل دسترس باشد.

هر راننده اي كه اعلام عدم مطابقت فني و عدم رعايت مسابقه كند بايد رسماً ادعاي خود را به كميته كارتينگ ايران ظرف حداكثر ۲۴ ساعت پس از مسابقه مربوطه اعلام كند.

در طول هر مسابقه، مقررات مسابقه ( پرچمها ، خط شروع و غيره … ) بايد توسط نمايندگان رسمي فدراسيون ايران مشخص گردد .

هر مسابقه بايد حداقل از ۱۰ دور تشكيل شود: تعداد دورهاي مرحله هاي مربوطه بايد توسط مدير مسابقه پيش از تشريفات شروع مسابقه تائيد گردد.

تشريفات پرچم: قرمز – مشكي – آبي – سبز - زرد - سفيد - شطرنجي (سياه و سفيد)

تشريفات شروع: ماشينهاي مسابقه اي كه مجهز به استارت داخلي نمي باشند در حالت موتور روشن مسابقه را شروع مي كنند و در گرم كردن پشت سر اتومبيل راهنما قرار مي گيرند. ( با رعايت موقعيت جدول) و شروع در پايان دومين مرحله توسط پرچم داران اجرا مي گردد. مسابقه دهندگان خط  L  بايد فاصله حداقل ۵/۱ متر را پشت سر مسابقه دهندگان L+۱  (در زمان شروع مسابقه) رعايت كنند .

اتومبيلهاي مسابقه مجهز به استارت داخلي ۲ مرحله گرم كردن را پشت سر اتومبيل راهنما با رعايت جدول موقعيت انجام مي دهند. شروع در حالت ساكن بر مبناي پايين آمدن پرچمها پس از آنكه اتومبيلها به موقعيت روي جدول برگشتند آغاز مي گردد.

هر راننده اي كه تشريفات شروع را رعايت نكند بمدت ۱۵ ثانيه براي دوره مربوطه بر اساس تصميم گيري مدير مسابقه جريمه مي گردد.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 16 خرداد1388 | 3:32 | نویسنده : مهدی
تعریف : کارتینگ یا مسابقه کارتینگ نوعی از ورزش موتوری با خودروهای چرخ‌باز(به خودروهایی که بیرون از بدنه و بیرون از گلگیرها قرار گرفته اصطلاحاً «چرخ‌باز» (Open wheel car) گفته می‌شود) است. این‌گونه خودروهای چهارچرخه کوچک و چرخ‌باز کارت نام دارند.

با ماشین‌های کارت معمولاً در مسیرهای کارت‌سواری که در مقیاسی کوچک نسبت به بزرگ‌راه‌های واقعی ساخته می‌شوند مسابقه داده می‌شود. کارتینگ معمولاً به عنوان قدم اول در مسیر رسیدن به ورزش‌های پرخرج‌تر خودروسواری به‌شمار می‌آید.

اگر مسیرگاه کارتینگ درون یک ساختمان باشد به این نوع کارتینگ کارتینگ سرپوشیده (Indoor Karting) گفته می‌شود.

تاریخچه :

پيدايش و گسترش سريع كارتينگ در نيم قرن اخير، موجب شده كه امروزه اين صنعت با تكيه بر ويژگيهايش بتواند خود را بعنوان يكي از وسايل ورزشي، آموزشي و تفريحي عمده مطرح نمايد.

كارتينگ نوعي اتومبيل بسيار كوچك و يك نفره مي‌باشد كه بنحوي طراحي شده كه مركز ثقل آن به زمين نزديك و در حدود هفت سانتيمتري زمين قرار دارد. اين خودرو بنحوي ساخته شده است كه حالات ديناميكي خودروهاي مسابقه‌اي را داشته و رانندگي با آن داراي جنبه‌هاي ورزشي، آموزشي و تفريحي است.

از نظر ورزشي، كارتينگ‌سواري نياز به قدرت بدني بالايي دارد و جزء ورزشهاي نسبتاً سنگين محسوب مي‌شود. با اينحال بزرگترين مشخصه كارتينگ‌سواري جنبه آموزشي آن بوده و به همين دليل رانندگان كارتينگ به علت برخورداري از رفلكس سريع جزو بهترين راننده‌ها در جامعه محسوب مي‌شوند و امروزه در بالاترين سطح مسابقات اتومبيلراني جهان كه مسابقات فرمول يك مي‌باشد قهرمانان بنام اين رشته مانند شوماخر، سنا، پروست و غيره از كارتينگ‌سواري شروع نمودند.

KARTING كه در بعضي از كشورها GO KART ناميده مي‌شود در سال ( ۱۹۵۶) توسط آرت اينگلز (Art Ingels) كه يكي از دست‌اندركاران مسابقات اتومبيلراني كه به پدر كارتينگ معروف است، ساخته شده است و استفاده از آن بسرعت در سراسر جهان گسترش يافت و خصوصاً در دهه نود بصورت چشمگيري مورد استقبال قرار گرفت و امروزه در دنيا طرفداران بسياري دارد.

پيدايش و گسترش سريع كارتينگ در نيم قرن اخير، موجب شده كه امروزه اين صنعت با تكيه بر ويژگيهايش بتواند خود را بعنوان يكي از وسايل ورزشي، آموزشي و تفريحي عمده مطرح نمايد.

كارتينگ نوعي اتومبيل بسيار كوچك و يك نفره مي‌باشد كه بنحوي طراحي شده كه مركز ثقل آن به زمين نزديك و در حدود هفت سانتيمتري زمين قرار دارد. اين خودرو بنحوي ساخته شده است كه حالات ديناميكي خودروهاي مسابقه‌اي را داشته و رانندگي با آن داراي جنبه‌هاي ورزشي، آموزشي و تفريحي است.

از نظر ورزشي، كارتينگ‌سواري نياز به قدرت بدني بالايي دارد و جزء ورزشهاي نسبتاً سنگين محسوب مي‌شود. با اينحال بزرگترين مشخصه كارتينگ‌سواري جنبه آموزشي آن بوده و به همين دليل رانندگان كارتينگ به علت برخورداري از رفلكس سريع جزو بهترين راننده‌ها در جامعه محسوب مي‌شوند و امروزه در بالاترين سطح مسابقات اتومبيلراني جهان كه مسابقات فرمول يك مي‌باشد قهرمانان بنام اين رشته مانند شوماخر، سنا، پروست و غيره از كارتينگ‌سواري شروع نمودند.

KARTING كه در بعضي از كشورها GO KART ناميده مي‌شود در سال ( ۱۹۵۶) توسط آرت اينگلز (Art Ingels) كه يكي از دست‌اندركاران مسابقات اتومبيلراني كه به پدر كارتينگ معروف است، ساخته شده است و استفاده از آن بسرعت در سراسر جهان گسترش يافت و خصوصاً در دهه نود بصورت چشمگيري مورد استقبال قرار گرفت و امروزه در دنيا طرفداران بسياري دارد.

اتومبيلهاي كارت، مدلهاي مختلفي دارند و براي افراد ۶ سال به بالا قابل استفاده مي‌باشند. از كارتينگ در سطح شهر استفاده نمي‌گردد. بلكه بخاطر ويژگيها و همچنين ايمني سرنشين و جنبه آموزشي، تفريحي و ورزشي آن، نياز به يك پيست مخصوص دارد كه بايد با توجه به ويژگيهاي كارتينگ ساخته شود.

ساخت پيستهاي كارتينگ همزمان با ساخت اتومبيل كارت شروع گرديده زيرا اين‌دو لازم و ملزوم يكديگرند. اين ورزش از لحاظ نوع پيست و خودرو به دو دسته داخل سالن و پيست روباز تقسيم مي‌شود كه در هركدام از اين پيستها كارتهاي متفاوتي را مي‌خواهد. مساحت مورد نياز يك يست ۵۰۰۰ متر و براي پيستهايي در اندازه‌هاي بزرگتر متغير است. ولي اين نكته را بايد درنظر داشت كه طول پيست يك‌دهم كل مساحت پيست خواهد بود كه يك پيست كامل بين (۸۰۰) تا (۱۲۰۰) متر مي باشد.

در حال حاضر مسابقات اين ورزش در كلاس‌بنديهاي خاص كه به تناسب قدرت موتور و طراحيهاي خاص شاسي و سن تقسيم مي‌شود زير نظر فدراسيون جهاني كارتينگ (CIK) برگزار مي‌گردد. در دنيا براي انجام اين پروژه يك باشگاه تفريحي، ورزشي و آموزشي ايجاد مي‌كنند كه كليه نيازهاي مشتريان و همراهان آنها را پاسخگو مي‌باشد. يعني در كنار ايجاد پيست كارتينگ، با توجه به موقعيت و شرايط محل، مبادرت به ايجاد فضاهاي سبز، نصب وسايل ورزشي و تفريحي و همچنين ايجاد كافي‌شاپ، كافي‌نت و استخر و غيره مي‌كنند.



آمار بازدید سایت